Asian laidalla

... ja toisinaan laidan yli. Härmäläinen huuhtoutuneena Aasian laidalla trooppiselle saarelle – miltei uimaetäisyydellä lähimmästä mantereesta – jolla ajetaan päivittäin väärällä puolella tietä ja syödään sormin. Elämää täältä sinnepäin katsottuna.

perjantaina, tammikuuta 20, 2006

Tuulta ja torvisoittoa


Kuten jo ehkä taannoisesta torvijutustani kävi ilmi on auton äänitorvi lähes tulkoon korvaamaton kapine tällä saarella miltei tilanteessa kuin tilanteessa.

Auton torven soitto voi meidän saarella tarkoittaa monia asioita. Torven soitto täällä on kuin autojen (ja/tai kuskien) välillä käytävää non-verbaalista keskustelua, josta aion jonain päivänä tehdä väitöskirjan. Tässä esimerkkejä muutamista merkityksistä:

Hei! Minulla on torvi.

Hei! Minä olen torvi.

Huomio! Liikennevalo on punainen. Mene!

Huomio! Liikennevalo on punainen. Kun se kohta vaihtuu vihreäksi niin mene!

Huomio! Liikennevalo on vaihtunut vihreäksi sekunnintuhannesosa sitten. Mitä vielä viivyttelet???

Huomio! Olen takanasi.

Varo! Aion ohittaa sinut.

Varo! Olen ohittamassa sinua.

Varo! Olen ohittanut sinut.

Kiitos että väistit.

Ole hyvä.

Huomio! Aion kääntyä seuraavassa risteyksessä.

Huomio! Aion kääntyä jossakin risteyksessä.

Väisty! Olet edessäni.

Väisty! Minulla ei ole kiire mutta aina kuitenkin kiireempi kuin sinulla.

Väisty! Olet ruma.

Väisty! Sinulla on pienempi (auto) kuin minulla.

Huomio! Olen VIP (Very Idiotic Person) ja sinun tulee väistää minua ja suudella maata jalkojeni alla.

Varo! Ajan vastaan sinun kaistallasi mutta sinun tulee väistää koska olet väärällä kaistalla.

Hei kaikki kanssa-autoilijat! Olen yleinen vaaratekijä liikenteessä, ja kykenemätön pysymään omalla kaistallani sekä käyttämään autoni taustapeiliä, sivupeilejä ja vilkkua ynnä muita autooni asennettuja turhanpäiväisiä vipstaakeleita mutta torvea osaan soittaa!


* * * * *
Automme äänitorvi saatiin muuten kuntoon tai sitä ehostettiin lisätorvilla ja se on nyt entistä moniäänisempi. Soi kuin sisävesihinaaja.

TÖÖÖT!!!